مقیاس فرهنگ مهدویت: اصلاح و تجدیدنظر پرسش‏نامه باور به مهدویت

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‏شناسی عمومی، گروه روان‏شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‏شناسی عمومی، گروه روان‏شناسی بالینی و عمومی، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد جامعه‏شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران مرکز. تهران، ایران

10.22034/psy.2025.51617.1427

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی «مقیاس فرهنگ مهدویت»، اصلاح و تجدیدنظر پرسش‏نامه باور به مهدویت انجام گرفت. روش پژوهش از نظر رویکرد کیفی و مبتنی‏بر تحلیل محتوا و در بخش میدانی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان و مردان بالای ۱۸ سال کشور ایران در سال ۱۴۰۲ بود. نمونه‏گیری به‏صورت در دسترس انجام گرفت. در مرحله بررسی پایایی (آلفای کرونباخ و بازآزمایی)، ۱۰۸ نفر شرکت کردند و در مرحله تحلیل عاملی، ۳۵۷ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که شاخص‏های CVI و CVR در سطح مطلوب قرار داشتند. بدین ترتیب که CVI برای عامل‏های چهارگانه مقیاس با نظر نُه متخصص مورد ارزیابی قرار گرفت که هر چهار عامل با اخذ CVI مناسب، تأیید شدند. CVR نیز برای 48 گویه برآورد شد. 40 گویه از 48 گویه مقیاس فرهنگ مهدویت با CVR بالاتر از 78/0 مناسب تشخیص داده شد و هشت گویه با CVR نامناسب حذف گردید. با توجه به پاسخ‏های دریافتی چهار سؤال که اثر سقف داشتند و دو سؤال که آلفای نامناسب داشتند، حذف شدند. مقیاس نهایی شامل ۳۴ گویه و چهار عامل «ایمان و عملکرد مهدوی»، «شناخت امام»، «آگاهی از مبانی ارتباط با امام زمان در دوران غیبت» و «آگاهی به فلسفه غیبت و ظهور» بود که در مجموع 37/42 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ 94/0 و ضرایب همبستگی گویه‏ها بالای 7/0 به‏دست آمد. درنتیجه، می‏توان گفت مقیاس فرهنگ مهدویت از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و ابزاری معتبر برای سنجش این سازه در بستر فرهنگی - مذهبی ایران محسوب می‏شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Improvement and Revision of the Mahdaviat Culture Scale

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Kasiri Mahouri 1
  • Negin Khayyat Hesari 2
  • Akram Hoseinzadeh 3
1 Masters student in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 PhD student in General Psychology, Department of Clinical and General Psychology, Faculty of Psychology and Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Master in Sociology, Faculty member at Payeme Noor University
چکیده [English]

The necessity of incorporating religious and cultural concepts into mental health has become evident. However, in Iran, despite the significance of Mahdaviat (the belief in the awaited savior), there is no standard tool for assessing Mahdaviat culture. The Hosseinzadeh questionnaire, originally developed to measure belief in Mahdaviat, does not adequately assess the broader culture of Mahdaviat. This study aims to develop and validate a Mahdaviat Culture Questionnaire. The questionnaire items were revised to align with new research objectives, with some items removed, modified, or added by experts. The Content Validity Index for factors and Content Validity Ratio for items were calculated. Reliability was assessed using Cronbach's alpha, test-retest reliability, and construct validity through exploratory factor analysis in SPSS 27. The final scale includes 34 items and four factors: Faith and Mahdaviat Practice, Imam Knowledge, Awareness of the Philosophy of Occultation and Reappearance, and Understanding the Foundations of Connection with Imam al-Mahdi during Occultation, collectively explaining 42.37% of the total variance. The Cronbach's alpha for the scale is 0.94, and item correlation coefficients exceed 0.7. Therefore, this questionnaire demonstrates adequate validity and reliability for assessing Mahdaviat culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Belief in Mahdaviat
  • Mahdaviat Culture
  • Anticipation of Reappearance
  • Positive Psychology
  • Islamic Psychology