اثربخشی آموزش ارتباط با خود بر هویت مذهبی نوجوانان پسر 12 - 1۵ سال مدارس اصفهان

نویسنده

دانش ‏آموخته کارشناسی ارشد روان‏شناسی اسلامی گرایش مثبت ‏گرا

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارتباط با خود بر هویت مذهبی نوجوانان 12 - ۱۵ سال مدارس اصفهان انجام شده است. روش پژوهش، نیمه‏ آزمایشی به شیوه پیش ‏آزمون - پس‏ آزمون با گروه کنترل بود و نمونه‏ گیری به شیوه در دسترس و با انتخاب 40 نفر از دانش‏ آموزان 12تا ۱۵ سال پایه پنجم و ششم مدرسه غیرانتفاعی طاها، ناحیه 2 آموزش و پرورش اصفهان صورت گرفت. بر اساس ملاک ‏های ورود و خروج آزمودنی ‏ها در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. ابتدا دو گروه از طریق پرسش‏نامه‏ های استاندارد هویت مذهبی بِل بررسی شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 75 دقیقه ‏ای تحت آموزش قرار گرفت و آزمودنی‏ ها در مراحل پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون، ارزیابی شدند. داده‏ ها از طریق میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس بررسی شد. پس از تحلیل داده ‏ها، فرضیه پژوهش، یعنی اثربخشی آموزش ارتباط با خود بر هویت مذهبی نوجوانان، تأیید شد. بر اساس یافته ‏های این پژوهش می ‏توان نتیجه گرفت که آموزش ارتباط با خود به نوجوانان مبتنی بر ارتباطات چهارگانه (خود، خدا، دیگران و طبیعت) بر هویت مذهبی آنان تاثیر دارد و موجب ارتقای سطح هویت مذهبی آنان می‏ شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of self-communication training on religious identity among 12 to 15-year adolescent boys in Isfahan’s schools

نویسنده [English]

  • Farzaneh Omrani
Masters in Islamic-Positive Psychology
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effectiveness of self-communication education (based on the quadruple communication perspective) on the religious identity of 12 to 15-year adolescents in Isfahan’s schools. The method of this research was semi-experimental with pre- and post-test and a control group. Using convenient sampling method, 40 fifth and sixth graders studying in Taha non-profit school (District 2) were recruited. Based on inclusion and exclusion criteria, participant assigned to experimental (20 people) and control (20 people) groups. First, the Bell Religious Identity Questionnaire was applied to the two groups. Then the experimental group was trained for 16 sessions of 75 minutes; all participants were analyzed in the pre- and post-test stages. Data were analyzed using mean, standard deviation, and analysis of covariance. The research hypothesis, the effectiveness of self-communication training on adolescents' religious identity, was confirmed. Based on the finding, we conclude that educating the quadruple communications to adolescents affects and increase religious identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • religious identity
  • self-communication
  • quadruple communication