مقایسه سازه تصور از خدا در میان چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور مرکز بین المللی کیش

چکیده

سازه تصور از خدا، از موضوعات بسیار مهم، در حوزه روان‌‌شناسی دین است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه سازه تصور از خدا در بین چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - مقایسه ‏ای و جامعه آماری این پژوهش شامل طلاب حوزه علمیه، دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی، فرهنگیان آموزش ‏و پرورش و مشاغل آزاد بود که با روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای تعداد 3۶7 نمونه گرفته شد. اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‏ افزار spss نسخه 2۶ تجزیه ‏و تحلیل شدند. یافته ‏های به دست آمده حاکی از آن بود که سازه تصور از خدا بر اساس «ناصریت»، «رحمانیت - غافریت»، «منعمیت - رازقیت»، «خالقیت - قادریت» و «عالمیت»، در بین چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد، تفاوت معناداری دارد. افراد متأهل نسبت به افراد مجرد در تمام ویژگی‏ها بالاتر هستند و این تفاوت معنادار است. در گروه مردان و زنان، تفاوت معناداری به دست نیامد. تصور از خدا در گروه ‏های سنی بالاتر، بر اساس ناصریت، رحمانیت - غافریت و منعمیت - رازقیت، بالاتر از گروه ‏های سنی پایین‏تر بود و این تفاوت معنادار است. در سطوح مختلف تحصیلی گروه فوق‏ لیسانس بالاترین و گروه دیپلم و زیر دیپلم پایین‏ ترین نمره تصور از خدا را دارند و تفاوت معنادار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of image of God among four groups of seminaries, university students, teachers, and the self-employed

نویسندگان [English]

  • Ahad Omidi 1
  • Roghaye Eftekhar Arbabi 2
1 PhD student in psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran
2 Masters in Psychology. Payame Noor University, Kish International Branch, Kish, Iran
چکیده [English]

The image of God is one of the important subjects in the filed of psychology of religion that affect various aspects of people’s personal and social life. The purpose of this study was to compare the construct of the image of God among four groups of seminaries, university students, teachers and the self-employed. Research method was descriptive - comparative and the statistical population of this study consists of the seminaries, students of Scientific and Applied University, teachers of Ministry of Education, and the self-employed, which was sampled by stratified random sampling. In order to collect data the image of God based on divine names questionnaire was used. The collected data were analyzed by descriptive statistics and inferential statistics with SPSS software version 26. The findings showed that there are is differences in the image of God among the four groups. Also, the image of God is higher in married people than single people and this difference is significant. In men and women, there was no significant difference. Older age groups have a higher image of God and this difference is significant. The image of God has a significant difference at different levels of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • image of God
  • married
  • single
  • gender
  • age
  • education