اسلام و روان‌شناسی خانواده در برنامه‌های درسی دانشگاه‌های ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه قرآن و حدیث

10.22034/psy.2025.52280.1527

چکیده

پژوهش حاضر جایگاه اسلام در برنامه‌های درسی روان‌شناسی خانواده در ایران را بررسی کرد. بدین منظور بیش از 50 برنامة درسی مصوب در وزارت علوم و وزارت بهداشت بررسی شدند. از این میان، پنج رشتة درسی مرتبط با روان‌شناسی خانواده یافت شدند که همگی در سطح تحصیلات تکمیلی بودند. در این برنامه‌های درسی کم‌وبیش به اسلام و روان‌شناسی اسلامی در پرورش روان‌شناسان خانواده و به‌خصوص خانواده‌درمانگران توجه شده است. ضمناً در برنامه‌های درسی 14 رشتة دیگر دروسی دربارة روان‌شناسی یا مشاورة خانواده گنجانده شده‌اند که در تعداد اندکی از آن‌ها به اسلام اشاره‌ای شده است. تحلیل محتوای مرتبط با اسلام در برنامه‌های درسی روان‌شناسی خانواده نشان‌دهندة فقدان ابتنای این برنامه‌ها بر تحلیل از محتوای اسلام است که شکلی نه چندان آرمانی از برنامة درسی روان‌شناسی را در رابطه با اسلام ارائه می‌کند. این پژوهش تصویری کلی از نقش اسلام در برنامه‌های درسی روان‌شناسی خانواده در ایران فراهم آورد و بر لزوم انجام پژوهش‌های بنیادین برای دست‌یابی به برنامة درسی حساس به فرهنگ در دانشگاه‌های ایران تاکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Islam and family psychology in curriculums in Iranian universities

نویسنده [English]

  • Naser Aghababaei
Quran and Hadith University
چکیده [English]

This study aimed to investigate the role of Islam in curriculums of family psychology in Iran. In doing so, more than 50 curriculums that are being administered under either Iranian Ministry of Science or Ministry of Medicine were investigated. Of these, five disciplines were found that were related to family psychology of which all of them were in post-graduate levels. These curriculums, more or less, paid attention to Islam and Islamic psychology in educating family psychologists and especially family therapists. In addition, in 14 other disciplines there were units that were related to family psychology or counseling, within which only there were little mention of Islam. Content analysis of content related to Islam in curriculum of family psychology showed that there was a cultural analysis lacking. This makes family psychology curriculum less ideal regarding Islam. This study depicting a big picture of the role of Islam in family psychology curriculums, stressed on the necessity of conducting fundamental researches in order to have culture-sensitive curriculums in Iranian universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • family
  • family psychology
  • family counseling
  • family therapy
  • curriculum
  • Islam