• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • پایگاه‌های نمایه کننده
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • استخراج به استخراج به
    RIS EndNote BibTeX
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه روانشناسی اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 3 (1396)
شماره شماره 7
شماره شماره 6
دوره دوره 2 (1395)
دوره دوره 1 (1394)

تدوین مدل ساختاری مؤلفه‌های صبر و امید در دانشجویان دانشگاه شیراز

مقاله 5، دوره 3، شماره 7، زمستان 1396، صفحه 83-98  XML اصل مقاله (712 K)
نویسندگان
زهرا مرحمتی 1 ؛ فرهاد خرمایی2
1دانش‌آموخته دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
2دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
چکیده
هدف این پژوهش، تدوین مدل ساختاری مؤلفه ‏های صبر و امید در دانشجویان دانشگاه شیراز است. روش پژوهش همبستگی است و مشارکت ‏کنندگان شامل 527 دانشجوی دانشگاه شیراز بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه ‏گیری تصادفی خوشه‏ ای چندمرحله‏ ای استفاده شد و پرسش‏نامه ‏های مقیاس صبر خرمایی و همکاران و پرسش‏نامه امید اشنایدر را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‏ های این پژوهش برازش مناسبی دارد و رابطه مستقیم صبر با امید تأیید شد. یافته‏ های این تحقیق نشان داد که صبوریِ افراد سبب افزایش توان تعیین هدف در زندگی (مؤلفه عاملی امید) و توان برنامه ریزی برای دست‏یابی به اهداف (مؤلفه مسیر امید) می‏شود. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد با آموزش صبر از طریق مؤلفه‏ های آن (متعالی‏ شدن، شکیبایی، پذیرش، استقامت و درنگ)، می‏توان امید را در دانشجویان افزایش داد.
کلیدواژه ها
صبر؛ امید؛ دانشجویان؛ مدل ساختاری
عنوان مقاله [English]
The formulation of a structural model of patience and hope components in students of Shiraz University
چکیده [English]
This study aimed to formulate a structural model for the relationship between patience and hope. This is a correlational study which included 527 students of Shiraz University whom were chosen through the multi-stage cluster sampling method and filled out the Khormaee's at al Patience Scale and Snyder's Hope Scale. Path analysis showed that the proposed model is a good fit with the data and the direct relation of patience to hope was confirmed. The study findings showed that patience results in an increased ability of goal-setting in life (a factor of hope) and the ability to plan to achieve goals (the path factor from hope). The results indicated that by the instruction of patience through its components (becoming transcendent, tolerance, acceptance, perseverance, and delay), the level of hope in students could be improved.
 
کلیدواژه ها [English]
Patience, Hope, Students, a structural model
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 334
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.